Få mere eksponering på dit indhold ved at bruge content syndikering. Hvis du har et ønske om at få mere ud af dit indhold og samtidig bruger din webside som primær salgskanal, så er denne artikel for dig.
Det er selvfølgelig et ønske af alle, fra selvstændige til større virksomheder, at indhold får absolut mest rækkevidde og at der falder så mange øjne på det som muligt. Det gør sig gældende om indholdet er et led i en content marketing strategi, blog eller hvis blot, der er tale om en service eller produktbeskrvelse på en landingsside.
Kort om "syndikering" af indhold
Indholds syndikering (eller "Content syndication") er et kernebegreb i SEO og content marketing branchen, men man behøver ikke være ekspert eller specialist for at drage nytte af de grundlæggende principper.
Det drejer sig om at uddele og publicere indhold på tværs af medier fra ét udgangspunkt. I stedet for at skrive og publicere indholdet fra sociale platforme, som Facebook og LinkedIn, så syndikerer man sit indhold ud fra hjemme-basen af, også kaldet syndikatet. Eller sagt med andre ord, publisher dit indhold på en platform/webside (syndikatet), du selv styrer og del, link, offentliggør (syndikering) det derefter på de øvrige platforme.
Tag ejerskab over dit indhold i stedet for frivilligt at overdrage det til de sociale platforme! Herunder beskriver jeg kort 4 trin og overvejelser i forhold til syndikering af indhold:
1) Tag ejerskab for dit indhold. Brug et CMS eller en platform du har kontrol over
Der er de færreste der tænker over det, men når vi skriver indhold, der kun lever på sociale platforme og medier, så giver vi i høj grad afkald på rettighederne og ejerskab til indholdet. Der er selvfølgelig forskellige grader af tab af ejerskab afhængig af social platform. Og det er da heller ikke alt indhold, der er designet til at leve længere end én dag på en social platforms news feed. Men hvis du skriver indgående, informativt indhold med lang levetid, er det værd at overveje, hvem der får mest ud af det: Dig eller platformen du publisherer på.
Det er ikke kun sociale platforme, der lever fedt på dit indhold og faktisk syndikere det (men kun på deres egen sende-flade). Wix, SquareSpace, medium.com og en hel hær af mere obscure CMS udbydere fungerer på samme måde og er sjældent fleksible i forhold til at lade dig drage fuld nytte af indholdet.
Første skridt og overvejelse er derfor at overveje, hvilket medie der skal bruges. WordPress.org (altså ikke WordPress.com) er altid en sikker vinder her, men der er mange gode derude.
2) Sørg for at Google anerkender dit site som oprindelsessted for publiceringen af dit indhold (inden det publiceres andre steder)
Hvofor er det relevant? Simpelt, 20-30% af internettet er duplikeret indhold. Det er frustrerende for alle involveret. Både dem der søger indholdet og særligt for dem, der producerer det. Fordi Google - og de øvrige søgemaskiner - ønsker at skabe den bedst mulige user experience for alle, der søger information, slås der hårdt med på dem der duplikerer indhold.
Hvordan finder Google ud af hvem der har publiceret hvad? Google har små scripts eller robotter, der kravler rundt på nettet, fra link til link, og indekserer hvad de finder undervejs. Det er på den måde din webside og dens indhold, samt fremtidige indhold, bliver synligt på Googles søgemaskine resultatside. Der hvor Google først registrer et bestemt stykke indhold, er hvor Google formoder dens ejermand hører til.
Det er selvfølgelig vigtigt både for dig personligt, men også i forhold til SEO, at Google anskuer din webside from oprindelsessted (syndikatet) for indholdet og ikke medium.com, Facebook eller LinkedIn. Websider som bruger, hvad Google anskuer til at være duplikeret indhold straffes nemlig.
Søgerobotten har imidlertid sin egen agenda og det kan være lidt tilfældigt, hvornår den kigger forbi. Der kan gå alt mellem en time fra publicering til en uge, inden den opdager og indekserer dit indhold. Måske aldrig, hvis websiden er ny og ingen eksterne links peger på den. Læs videre for at se en hurtig metode til at checke, om din webside er indekseret.
Ud over at væbne sig med tålmodighed, er der et par måder at skynde på søgerobotterne: "XML-RPC ping", som er indbygget i mange CMS'er (fx. WordPress), og Google Search Console, som er et webmaster interface til at kommunikere mere "direkte" med Google. At bruge Google Search Console er i øvrigt et must for alle, der er seriøse omkring deres websides synlighed, sundhed og repræsentation på tværs af alle Google produkterne. Det kan gøres her
Check din indeksering status på Google Search
En hurtig måde at checke, om dit nye indhold er indekseret (og derfor "dit") er simpelthen at foretage en google søgning. Sådan her ville jeg checke om nøjagtigt denne blog er indekseret, i google søgefeltet:
Den røde boks viser, hvordan man kan bruge en søge variable til at specificere, at Google kun skal kigge efter indhold på webmaestro.dk domæne. Ellers kan det være, at jeg skal vade igennem mange søgeresultater for at finde ud af om Google overhovedet har indekseret denne artikel. Med ovenstående søgeforespørgelse dukker denne artikel frem i toppen og jeg ved, at Google krediterer mig med ejerskab. "site:dinwebside.dk" kan også bruges til hurtigt at få tilsyn med om Google har indekseret alle dine undersider og hvordan de desuden tager sig ud på søgemaskine resultatsiden.
3) Delingen af dit indhold skal se lækkert ud. Få styr over Open Graph protokollen og Social Sharing, inden du begynder at syndikere indholdet
Open Graph protokollen er det du bruger til at skabe godt blikfang for dit indhold, når det deles. Uden du er klar over det, ser du ofte forskellen mellem at bruge Open Graph og ikke at gøre det på sociale medier. At optimere Social Sharing oplevelsen er en absolut nødvendighed. Herunder ses uden og med Open Graph:
Det er klart, at det sidste eksempel påråber sig langt mere opmærksomhed og låner sig til en langt bedre user experience for alle involveret. Det betyder, at der er større chance for at mit indhold skaber værdi og i sidste ende konverterer. Her er koden, der er brugt:
<meta property="og:title" content="Webmaestro – din personlige webmaster" /> <meta property="og:type" content="article" />
<meta property="og:image" content="http://trinity.webmaestro.dk/wp-content/uploads/2018/11/OG-cover-1200x620-1.png" />
Inden du begynder at arbejde med Open Graph - og under vejs - kan du have brug for at se, hvordan en deling ser ud, uden du rent faktisk deler. Det kan gøres via nogle værktøjer som platformene selv udbyder. LinkedIn's post inspector og Facebook's sharing debugger. Det er nemt at Google sig frem til de øvrige platformes hjælpeværktøjer.
Social Sharing og Open Graph protokollen er en artikel for sig selv, og den ligger lige her: Hvad er Open Graph og Social Sharing
4) Praktisk deling: Hvor befinder målgruppen sig og hvordan optimeres der til den
Når den gode indhold er produceret, er sidste trin selvsagt at dele indholdet nær og fjernt. Inden vi når så vidt er det en fordel at gøre sig det klart, hvem modtageren er, hvilken eller hvilke platforme, der skal bruges. Kort sagt, der skal optimeres til modtager og platform.
Lad os sige, at vi finder ud af at målgruppen er mest aktiv på Facebook. Derfor bliver Facebook den primære platform, der optimeres til. Det betyder, at vi skal tage et kig på hvordan Facebook helt specifikt bruger Open Graph på deres platform og hvordan delinger ser ud derpå.
Selvom der er en masse fælles og standard værdier, så kan den enkelte sociale platform vælge at bruge dem på sin egen måde. Fx. er det bedst at bruge et bredformat billede 1200x630 (1,91:1 ratio) på Facebook. Hvis ikke det er tæt nok på det angivne format, eller hvis der slet ikke er angivet en værdi for et Open Graph billede, så vælger Facebook selv et billede, som det synes er mere passende. Derfor er det vigtigt at tage ejerskab i hvordan din webside repræsenteres.
En række platforme har også udviklet deres egne proprietære Open Graph lignende tags, så man kan udvikle en Social Sharing strategi til flere platforme på én gang, uden værdierne overlapper.
Næste skridt er at skrive et kort udsnit af hvad din artikel går ud på i et opslag på Facebook, eller kernebudskabet og derpå invitere læseren til at trykke videre ind på dit link, for at få hele artiklen.