Open Graph protokollen er et sæt af meta-tags, der defineres i HTML dokumentet for din webside og bruges af primært sociale platforme til at skabe en bedre brugeroplevelse (user experience) af dit website, når det deles. Målet er at skabe bedre blikfang med delingen og derigennem mere organisk trafik.
Det er svært at vurdere, hvor stor en betydning anvendelsen af open graph protokollen har på din SEO, men det er helt sikkert, at dine delinger (også kaldet Social Sharing) vil trække mere trafik med Open Graph, end de vil uden. Du kan bruge denne viden til at forbedre din synlighed på Google og give en langt bedre brugeroplevelse, når du linker til for eksempel dit blogindlæg eller landingsside.
Se selv, hvordan de to store fremviser dine links lige nu:
https://www.linkedin.com/post-inspector/
https://developers.facebook.com/tools/debug/sharing/
Hvordan ser en Open Graph optimeret deling ud?
Når Open Graph er implementeret og du har defineret nogle bestemte værdier, kan en deling på fx. Facebook se sådan ud:
Eksempel på god brug af Open Graph! Denne deling er repræsentativ for linket, den repræsenterer. Der et brand-relevant billede og den information jeg ønsker at dele nedenunder.
Det kan vi hurtigt blive enige om ikke ser ret lækkert ud. Linket er fra Facebook, der selv har udvalgt noget information af vise, da Open Graph mangler, og det er, som du kan se noget uheldigt sludder.
I denne artikel lærer jeg dig præcis hvordan du selv kan tilpasse din open graph. Den korrekte brug af Open Graph er nemlig et vigtigt led i enhver SEO strategi og digital marketing som en helhed. Eller med andre ord, når du eller andre deler din webside på internettet.
Mere teknisk om Open Graph
Open graph meta-tags kan sammenlignes med traditionelle meta-tags og ser fx. sådan ud:
<meta property="og:image" content="http://trinity.webmaestro.dk/wp-content/uploads/2018/11/OG-cover-1200x620-1.png ">
Formålet med at bruge Open Graph er kort sagt at levere en rigere oplevelse af en deling på en social platform, også kaldet 'Social Sharing'. Når Open Graph meta-tags bruges, siges det, at repræsentationen af websiden bliver et 'rich object'. Netop fordi oplevelsen bliver beriget med mere information og billedeindhold.
Der er mange standard Open Graph værdier og nogle sociale platforme bruger sågar deres egne proprietære Open Graph-lignende tags. Korrekt brug af Open Graph er et vigtigt led i enhver SEO strategi og digital marketing som en helhed. Eller med andre ord, når du eller andre deler din webside på internettet.
Open Graph & søgemaskineoptimering
Det er svært at vurdere, hvor stor en direkte betydning anvendelesen af open graph protokollen har på din SEO. Ikke desto mindre betragtes det i dag som en ganske almindelig del af SEO branchens arbejdsområder.
FUN FACT: Open graph protokollen er faktisk udviklet af Facebook og først derefter videreudviklet i et open source miljø af Open Web Foundation og bruges nu af stort set alle sociale platforme.
Det er ikke usandsynligt, at søgemaskiner vurdere anvendelsen af open graph som et direkte SEO-signal, idet internettet i høj grad er blevet en social struktur, hvor social sharing er central. Derfor kan din webside med open graph anskues af søgemaskiner som mere relevant, end websider, der fravælger protokollen. I sidste ende ved vi det ikke, da Google og de øvrige søgemaskineudbydere af god grund ikke offentliggør de bagvedliggende algoritmer.
Helt sikkert er det dog, at når open graph anvendes og din webside gøres til et 'rich object' via social sharing, så får modtagerne en 'rigere' brugeroplevelse med bedre blikfang. Det betyder at der er større chance for, at der interageres med opslaget eller delingen, hvilket giver mere organisk trafik til din webside.
Hvilke open graph meta-tags er de vigtigste?
Det er en god idé at vide hvilke man skal bruge og hvilke der faktisk ikke bliver brugt. Der er en lille håndfuld 'obligatoriske', som stort set alle platforme bruger. Hertil er der 'proprietære' tags, som kun virker på nogle bestemte platforme. Derfor er det vigtigt at optimere til, hvor din målgruppe befinder sig. Eller hvor du selv aktivt deler dit indhold.
Nogle platforme kan også være frække nok til selv at udvælge nogle værdier baseret på andre meta-tags eller indhold på websiden, så bliver det endnu vigtigere at tage kontrol over din repræsentation med open graph.
Herunder vises Open Graph værdierne fra det eksemplet fra tidligere, der tager udgangspunkt i de vigtigste, standard Open Graph værdier:
<meta property="og:title" content="Hvad er Open Graph & Social Sharing" /> <meta property="og:type" content="article" />
<meta property="og:url" content="http://trinity.webmaestro.dk/hvad-er-open-graph-social-sharing/" />
<meta property="og:type" content="article" />
<meta property="og:image" content="https://www.yakaferci.com/images/yakaferci_small.jpg" />
Det er selvfølgelig denne blog, der er tale om i eksemplet. Hvis du deler den (det ville jeg sætte pris på!) på fx. Facebook, så vil det ca. se sådan her ud:
Disclaimer!
Det her er en meget kort og forsimplet introduktion til Open Graph og hvordan den enkelte platform vælger at bruge (eller ikke bruge) værdierne ændrer sig løbende, samtidig med, at de finder på nye. Man skal holde sig opdateret, på hvad der rører sig, hvis målet er optimeret Social Sharing! Uddybende dokumentation kan findes på https://ogp.me
Vil du have hjælp til at arbejde med Open Graph og Social Sharing, så sidder jeg klar til at optimere din webside og den repræsentation!